Det er fire viktige myndighetskrav og ordninger som vi allerede støtter med gode og vel utprøvde verktøy: tilskydd for medlemmer, kirkebokføring, gaver med skattefradrag og vask mot folkeregisteret.
Viktige myndighetskrav og ordninger som vi støtter:
- Den årlige søknaden om tilskudd for medlemmer iht Trossamfunnsloven §5
- "Kirkebok" - dvs registerføring iht Trossamfunnsloven §19 og Trossamfunnsforskriften §2.
- Dette gir grunnlag for å gå over fra papirbaserte protokoller til digitale protokoller
- Gaver med skattefradrag iht Skatteloven §6-50.
- Systemet kan både samle inn og rapportere gaver sentralt og lokalt, samt hente inn og systematisere gavedata fra andre systemer.
- Støtte for rapportering til Skatteetaten samt å sende ut skattefradragsrapporter til giverne på SMS, e-post eller post.
- Oppslag og vask mot data i Folkeregisteret for bedre datakvalitet ift endringer i navn og adresse, samt dødsfall.
Mange trossamfunn har også en tilknyttet barne- og ungdomsorganisasjon som søker tilskudd fra Fordelingsutvalget og Frifond. Dette er en løsning som du kan lese mer om her.
Kravene til myndighetene, og digitaliseringsmulighetene som tilbys, øker hele tiden, og vi jobber iherdig med å imøtekomme dette. To områder det jobbes med, og hvor vi håper å se løsninger alledede i 2022, er:
- Fast årlig, digital avlevering av kirkebøker til Riksarkivet iht krav i Trossamfunnsloven §19.
- Jevnlig statistikkavlevering for frikirkene til SSB som bidrag til nasjonal og regional statistikk over disse virksomhet.