- Vi gjør oppmerksom på kostnadene ved å etablere avtalene. Sjekk med banken din hvilke priser de har på oppstart og månedlige gebyrer.
- Etablering av ehf og eFaktura i Cornerstone koster kr. 1500,- pluss mva.
- Kunden (bedriften) skal være UTSTEDER – dette er viktig å presisere i samtale med banken.
- Avtaleskjema fylles ut og sendes til banken, her må man kontakte banken for å få riktig epostadresse.
- Deretter sender banken skjemaet til Mastercard Payment Services. De setter da opp en SFTP-filpostkasse og sender oss informasjon.
- Vi legger da informasjonen inn i Cornerstone og sender over sftp public key, XML eksempelfil på både faktura og kreditnota også.
eFaktura - B2C
Skjema fra MPS på avtale om bruk av eFaktura (B2C) som dere må sende til banken og kopi til support@kommunion.no. Skjemaet er delvis utfylt. NB! Har dere DNB, så se nederst i denne artikkelen for et annet skjema og litt annen fremgangsmåte!
Klikk på linken for å laste ned skjemaet: B2C_e_faktura.pdf
Dere må fylle ut følgende punkter merket med gult i dokumentet:
- Pkt 1: Fylle ut kontaktinfo.
- Pkt 2 - 12: Skal ikke fylles ut.
- Pkt 13: Det er kun feltene nedenfor i pkt 13 som må fylles ut.
- Faktureringskonto: samme som oppdragskonto (Samme konto som betalingsvalget i CS).
- Presentasjon av utsteder i nettbank: Her skriver dere hvilket navn som vil vises i nettbanken - det vil si det som dere ville brukt som faktura-avsender/betalingsmottaker på en PDF-faktura. Da vil for eksempel mottaker få melding om at "ny efaktura fra OSS ligger klar i nettbanken".
- Kundeservice: Kontaktperson hos dere. (Typ medlemsansvarlig eller regnskapsansvarlig).
- NB! Svaret på om det er kombinert avtalegiro og efaktura skal være nei (Viktig at banken lar avtalegiro være og kun oppretter en ny tjeneste for efaktura).
- Pkt 15: Signering av noen som står med prokura i Brønnøysundregisteret.
- Når skjemaet er signert og utfylt, så sendes det til banken med kopi til oss.
VIKTIG!!! Når det sendes over til MPS, så er det fylt ut følgende i tekstfeltet i pkt 14: Info til MPS: Kunde skal KUN registreres som eFaktura B2C utsteder. Kunde skal IKKE registreres som eFaktura B2B utsteder. Filer sendes over SFTP (til kundes egen sftp postkasse) i EHF format fra Cornerstone.
NB! Hvis man skal ha både EHF og eFaktura, skal også skjema for EHF fylles ut og sendes inn - les mer om EHF her.
.....
Dersom du har konto i DNB - last ned skjemaet her: EHF_B2B_B2C_DNB_Avtaleskjema efaktura KUNDENAVN.docx
Skjemaet er delvis utfylt, og dere må fylle ut følgende punkter:
- Pkt 1: Fylle ut Bedriftsinformasjonsfeltene inkl mva-pliktig, hvilken bankkonto som skal belastes for bruk av eFaktura, samt kontaktinfo.
- Pkt 2: Utsteder B2B Er ferdig utfylt
- Pkt 3: Tilleggsrapport/Varsling/kontroll B2B og B2C, der må dere fylle ut epostadresse dere ønsker få evt. rapporter på.
- Pkt 4: Utsteder B2C er ferdig utfylt
- Pkt 5: Mottaker B2B skal ikke fylles ut
- Pkt 6: Dokumenttyper som kan mottas via aksesspunkt: er ferdig utfyllt (skal være blankt)
- Pkt 7: Vedlegg - skal ikke fylles ut
- Pkt. 8: Merknader - er ferdig utfylt
- Pkt. 9: Kontaktpersoner - her må dere fylle ut de øverste feltene (kontaktperson kunde, epost og telefon til kontaktperson hos dere.
- Pkt.10: Underskrift - Her må riktig person signere (den som har signatur i ht. firmaattest).
Når avtalen er ferdig signert, så skal den sendes til: avtaler.bedrift@dnb.no og sett gjerne support@kommunion.no i kopi. Når dere får svar fra Mastercard Payment Services, så send den videre til oss på support@kommunion.no slik at vi kan sette det opp.