- Vi gjør oppmerksom på kostnadene ved å etablere avtalene. Sjekk med banken din hvilke priser de har på oppstart og månedlige gebyrer.
- Etablering av ehf og eFaktura i Cornerstone koster kr. 1500,- pluss mva.
- Kunden (bedriften) skal være UTSTEDER – dette er viktig å presisere i samtale med banken.
- Avtaleskjema fylles ut og sendes til banken, her må man kontakte banken for å få riktig epostadresse.
- Deretter sender banken skjemaet til Mastercard Payment Services. De setter da opp en SFTP-filpostkasse og sender oss informasjon.
- Vi legger da informasjonen inn i Cornerstone og sender over sftp public key, XML eksempelfil på både faktura og kreditnota også.
EHF B2B (bedrift til bedrift)
For å kunne motta EHF må bedriften som skal motta EHF være registrert i ELMA-registeret.
Videre må bedriften tegne en avtale med sin bank – og fylle ut skjema som de sender til sin bank.
Info fra MPS om EHF:
https://www.mastercardpaymentservices.com/norway/kundeservice/EFAKTURA-B2B-UTSTEDER
Kontakt hos MPS: Einvoice-no@mastercardpaymentservices.com
Vi har «Bankenes fakturahotell» som leveres av MPS.
Her følger avtale om bruk av EHF som dere må sende til banken. Standard_EHF_B2B_avtaleskjema_cornerstone_delvis.docx
NB! Har du DNB, se fremgangsmåte lengre ned i artikkelen!
Skjemaet er delvis utfylt. Dere må fylle ut følgende punkter:
- Pkt 1: Fylle ut kontaktinfo inkl mva-pliktig
- Pkt 2 - 5: Skal ikke fylles ut
- Pkt 6: Her må dere skrive inn epostadressen hos dere hvor rapportene skal inn
- Pkt 7: skal ikke fylles ut
- Pkt. 8: Ved kombinasjon av B2B obg B2C skal delen “Tilbyr bedriften AvtaleGiro” fylles ut.
- Hvis dere har Avtalegiro, Kryss da av for “Ja” til “Tilbyr bedriften avtalegiro” og nei i den lille ruten ute til høyre for “Skal eFaktura B2C bli tilbudt i kombinasjon med AvtaleGiro?”:
- Har dere IKKE avtalegiro, krysser dere bare av for “Nei”på “Tilbyr bedriften Avtalegiro?”
(NB! Vi tilbyr ikke kombinasjon efaktura/avtalegiro dersom dere har aktivert avtalegiro) - Ang. fangst, posisjon og kid-lengde, så skal dette IKKE fylles ut.
- Når det gjelder webadresse, så er det hjemmesiden hos dere.
- Presentasjonsnavn eFaktura B2C er hvilket navn som vil vises i nettbanken - f.eks mottaker får melding om "ny efaktura fra OSS ligger klar i nettbanken".
- Pkt.9: Skal ikke fylles ut
- Pkt 10: Kontaktinfo Kunde: Her skal kontaktinfo hos dere føres opp.
- Når skjemaet er signert og utfylt, så sendes det til bankens navn, bankens epostadresse, helst med kopi til support@kommunion.no
NB!!! Dersom kunden skal ha både EHF og eFaktura, skal også skjema for B2C_efaktura fylles ut og sendes inn - les her for detaljer: Bestille e-Faktura
...
Dersom du har konto i DNB - last ned dette skjemaet: EHF_B2B_B2C_DNB_Avtaleskjema efaktura KUNDENAVN.docx
Skjemaet er delvis utfylt, og dere må fylle ut følgende punkter:
- Pkt 1: Fylle ut Bedriftsinformasjonsfeltene inkl mva-pliktig, hvilken bankkonto som skal belastes for bruk av eFaktura, samt kontaktinfo.
- Pkt 2: Utsteder B2B Er ferdig utfylt
- Pkt 3: Tilleggsrapport/Varsling/kontroll B2B og B2C, der må dere fylle ut epostadresse dere ønsker få evt. rapporter på.
- Pkt 4: Utsteder B2C er ferdig utfylt
- Pkt 5: Mottaker B2B skal ikke fylles ut
- Pkt 6: Dokumenttyper som kan mottas via aksesspunkt: er ferdig utfyllt (skal være blankt)
- Pkt 7: Vedlegg - skal ikke fylles ut
- Pkt. 8: Merknader - er ferdig utfylt
- Pkt. 9: Kontaktpersoner - her må dere fylle ut de øverste feltene (kontaktperson kunde, epost og telefon til kontaktperson hos dere.
- Pkt.10: Underskrift - Her må riktig person signere (den som har signatur i ht. firmaattest).
Når avtalen er ferdig signert, så skal den sendes til: avtaler.bedrift@dnb.no og sett gjerne support@kommunion.no i kopi. Når dere får svar fra Mastercard Payment Services, så send den videre til oss på support@kommunion.no slik at vi kan sette det opp.