Opprettelse av faktura (antall dager før trekkdatoen) |
Utsendelse av trekkfil | Nytt trekkforsøk | (For kunden) Varsel om feilet trekk |
Sletting av betalingskrav | |
AvtaleGiro | 4-45 | kl. 13.00 | Ingen | Ingen | Ja |
Vipps på nett | 2-12 | Umiddelbart | En gang per dag de neste 5 dagene | Ja | Ja |
Kortbetaling (Stripe) |
0 | Umiddelbart | Ingen | Ja | Nei |
Autogiro | 2-17 | 5 min | Ja | Ja | Ja |
Opprettelse av faktura
AvtaleGiro-fakturaer blir opprettet flere dager før forfallsdato, og en betalingsforespørsel blir sendt over SFTP til MasterCard Payment Services (MPS) for å trekke betalingen. MPS har noen krav for når en betalingsforespørsel må sendes, og det avhenger av varslingsinnstillingene til betalerens avtale.
Varsel fra banken
MPS-krav: Må mottas av MPS innen kl. 14.00 på den siste arbeidsdagen i måneden, for betalingskrav med forfallsdato fra den 15. i neste måned til den 14. i påfølgende måned.
I Cornerstone vil faturaer for den kommende perioden normalt bli opprettet 7 dager før den siste arbeidsdagen i måneden. Hvis det er avtaler der fakturaer ikke har blitt opprettet denne dagen, vil vi fortsette å opprette fakturaer for gaver frem til den siste arbeidsdagen i måneden.
Varsel fra Cornerstone
MPS-krav: Data må bli mottatt av MPS på en arbeidsdag senest kl. 14.00, 4 kalenderdager før forfallsdatoen.
I Cornerstone vil gaver som er satt til å bli varslet fra Cornerstone (en innstilling i betalingsvalg i betalingsmodulen) få en faktura opprettet 19 dager før forfallsdatoen. Når det kommer nye avtaler med denne innstillingen, eller faktura for en avtale av en eller annen grunn ikke blir opprettet, vil vi opprette en faktura for gaven frem til 4 dager før forfallsdatoen.
Utsendelse av trekkfiler
Betalingsforespørsler for gavefakturaer sendes til MPS over SFTP en gang om dagen, kl. 13.00 (norsk tid).
Varsel om mislykket betalingsforespørsel
Når en fil lastes opp til MPS, vil det bli foretatt en validering av innholdet. Hvis det foreligger en betalingsforespørsel mot en ugyldig avtale, vil klienten bli varslet på den e-postadressen som er registrert på deres AvtaleGiro-avtale med MPS.
Varsel om betaling
Når en betaling blir registrert fra banken, blir vi varslet gjennom OCR- eller InnbetalingTotale betalingsfiler. Akkurat som med alle andre betalinger. OCR-nummeret vil hjelpe oss med å identifisere den faktiske fakturaen. Filer lastes ned via SFTP.
Forsøk på nytt trekk
Hvis betalingen ikke blir trukket automatisk, vil det IKKE bli gjort noen automatiske forsøk på å trekke betalingen senere. Betaleren kan manuelt bekrefte betalingen i nettbanken etter forfallsdatoen.
Varsel om mislykket betaling
Vi vil ikke motta informasjon om betalinger som ikke ble gjennomført. Årsaken til at en betaling ikke blir utført kan være at betaleren ikke hadde nok penger på kontoen, eller at betaleren stoppet betalingen.
Kreditering
Når en faktura krediteres i Cornerstone, vil vi sende en annulleringsforespørsel til MPS. Annulleringsforespørselen kan kun sendes 24 timer etter at betalingsforespørselen er mottatt av MPS, og senest litt før kl. 13.00 dagen før forfallsdato.
Annulleringsforespørselen blir sendt via SFTP sammen med betalingsforespørslene kl. 13:00.
Felles betalingsavtale (Flere avtaler som bruker samme kid)
Du kan dele den samme betalingsavtalen for flere gjentakende avtaler. Vær oppmerksom på at giveren må ha satt en maksimumssum for sin AG-avtale som er høy nok.
Tilleggsgave
Du kan ta imot tilleggsgaver for en gjentakende AvtaleGiro-avtale. Det vil bli opprettet en betalingsforespørsel som sendes til MPS, som beskrevet i avsnittet for betalingsoversikt. Faktura for tilleggsgaver opprettes manuelt (en gave/persom om gangen).
Gavedatoen må være minst 4 dager frem i tid.
Denne tilleggsgaven vil ikke bli tatt med i beregningen av datoen for neste gjentakende gave i systemet.
Opprettelse av faktura
Vipps-fakturaer blir opprettet fra 12 til 2 dager før gaveens dato.
Trekk av betaling
Betalingsforespørsel blir registrert hos Vipps umiddelbart fra skriptet for å ta opp gjentatte gaver.
Varsel om betaling
Vi kjører skript for å sjekke betalingsstatus for gjentatte Vipps-betalinger. Når betalingen blir fanget vellykket, vil vi bekrefte betalingstransaksjonen, fakturaen og gaven i Cornerstone.
Forsøk på nytt trekk
Når betalingen ikke blir trukket på forfallsdatoen, vil Vipps forsøke å trekke betalingen daglig i 5 dager. Denne grensen på 5 dager er satt fra Cornerstone.
Varsel om mislykket betaling
Samme skript som sjekker betalingsstatus vil hente informasjon om mislykkede betalinger. Fakturaen vil bli oppdatert.
Kreditering
Når en faktura blir kreditert i Cornerstone, vil vi sende en kanselleringsforespørsel umiddelbart til Vipps når betalingsforespørselen har "Pending status" (ikke bekreftet eller mislykket).
Felles betalingsavtale
Du har IKKE lov til å dele samme Vipps-betalingsavtale for flere gjentatte avtaler.
Tilleggsgave
Du har lov til å ta opp tilleggsgaver for en gjentatt Vipps-avtale. Betalingsforespørselen vil bli registrert umiddelbart hos Vipps.
Gavedatoen må være minst 2 dager frem i tid.
Denne tilleggsgaven vil ikke bli vurdert når systemet beregner dato for neste gjentatte gave.
Vær oppmerksom på at Vipps har en grense for det totale betalingsbeløpet innen perioden for avtalen. Det totale beløpet må ikke overstige 5 ganger avtalebeløpet.
Opprettelse av faktura
Faktura for gaver blir opprettet på gave-datoen.
Trekk av betaling
Betaling blir trukket umiddelbart fra skriptet for å fange opp gjentakende gaver.
3D-Secure
Noen ganger utløses krav om godkjenning med 3D-Secure for å gjennomføre betalingen. Det blir sendt en e-post til giveren hvor det forklares at autentisering er påkrevd for denne gjentakende betalingen. E-posten inneholder en lenke til Cornerstone sin fakturaside, der brukerne kan autentisere seg med BankID eller andre tilgjengelige metoder.
Utløpt kort
Den 1. i hver måned kjører vi et skript som validerer kort som blir brukt til Stripe-betalingsavtaler. Når kortet utløper, sender vi en e-post til giveren for å informere han om å registrere et nytt kort.
Felles betalingsavtale
Du har lov til å dele samme betalingsavtale for flere gjentakende avtaler. Det er ingen maksimumsgrense for beløpet.
Tilleggsgave
Du har lov til å trekke tilleggsgaver for en gjentakende Stripe-avtale. Betalingen vil bli trukket umiddelbart.
Denne tillegggsgaven vil ikke bli tatt med når systemet beregner datoen for neste gjentakende gave.
"Den svenske AvtaleGiroen" som bruker Bankgiro betalingstype.
Opprettelse av faktura
Autogiro-fakturaer blir opprettet flere dager før forfallsdato, og en betalingsforespørsel blir sendt over SFTP til Bankgirocentralen (BGC) for å trekke betalingen.
Fakturaen opprettes fra 14 til 2 dager før gavedatoen.
Trekk av betaling
Betalingsforespørsler for gavefakturaene sendes til BGC hvert 5. minutt.
Varsel om betaling
Når en betaling trekkes fra banken, blir vi varslet gjennom betalingsfiler fra BGC. Akkurat som andre betalinger. OCR-nummeret vil hjelpe oss med å identifisere den faktiske fakturaen. Filer sendes til vår SFTP-server og behandles automatisk av skriptene våre.
Forsøk på nytt trekk
Når betalingen ikke er trukket automatisk på grunn av saldo sjekk, vil det være noen forsøk for å trekke betalingen. Antallet forsøk er satt i avtalen mellom banken og kunden.
Varsel om mislykket betaling
Vi vil motta informasjon om ikke fullførte betalinger i betalingsfilene fra BGC. Se avsnittet over. Vi vil oppdatere fakturaer i henhold til informasjon fra filen.
Kreditering
Når en faktura krediteres i Cornerstone, sender vi en annulleringsforespørsel til BGC. Ingen spesielle krav når avbestilling kan sendes til BGC.
Sendes over SFTP hvert 5. minutt.
Tilleggsgave
Du kan trekke tilleggsgaver for en gjentakende Autogiro avtale. Det vil opprettes en betalingsforespørsel som sendes til BGC som beskrevet i "Trekk av betaling" avsnittet ovenfor.
Gavedatoen må være minst 2 dager frem i tid.
Denne tilleggsgaven vil ikke bli tatt med når systemet beregner datoen for neste gjentakende gave.
For stoppet eller ikke bekreftet AvtaleGiro-avtaler tillater vi å sende manuelle gjentagende gaver til giveren. Fakturaer sendes til giveren for manuell betaling, og distribueres på en av flere måter, som beskrevet nedenfor.
EHF (for bedrifter)
Når EHF er på plass hos banken og er aktivert i betalingsmodulen i Cornerstone, sendes fakturaen via EHF til grupper av givere som godtar å motta EHF.
Når en faktura leveres med EHF, vil denne betalingsforespørselen ikke bli slettet når fakturaen krediteres i Cornerstone.
Ingen e-post sendes.
eFaktura (for personer)
Når eFaktura er på plass hos banken og er aktivert i betalingsmodulen i Cornerstone, sendes fakturaen via eFaktura til enkeltperson-givere som godtar å motta eFaktura.
Når en faktura leveres med eFaktura, vil denne betalingsforespørselen ikke bli slettet når fakturaen krediteres i Cornerstone.
Ingen e-post sendes.
E-post
Fakturaen sendes til giveren via e-post når giveren er registrert med en gyldig e-postadresse, og alternativet for å sende fakturaen via e-post er valgt i innstillingene når man sender manuelle gjentagende gavefakturaer.
PDF
Når fakturaen ikke sendes med en av metodene ovenfor, vil Cornerstone-brukeren motta en e-post med en sammenslått PDF med fakturaene som er sendt til giveren.
Excel
Gavefakturaene samles i en fakturabatch. Du kan laste ned denne fakturabatchen som en Excel-regneark fra betalingsmodulen. For eksempel når du ønsker å bruke en ekstern tjeneste til å skrive ut og sende fakturaene.