Har du utfordringer med e-postutsendelser i Cornerstone? Opplever du at noen registrert med korrekt e-postadresse i databasen ikke mottar e-poster fra din organisasjon? Her er noen punkter du bør vurdere:
Hvis noen ikke mottar for eks. nyhetsbrevet ditt, anbefaler vi å sjekke følgende:
1. I Cornerstone:
- Er e-postadressen korrekt registrert i Cornerstone?
- Er e-postadressen inkludert i utsendelseslisten?
- Etter at nyhetsbrevet er sendt, står statusen som "Feilet" for denne e-postadressen under Meldingsmodulen / E-post / Sendt?
Vi bruker SendGrid til å distribuere e-poster via Cornerstone. Ved opprettelsen av deres konto fikk dere tilgang til å bruke Cornerstone til å kommunisere med deres database. I Cornerstone kan man se feilmeldinger under Meldingsmodulen / E-post / Sendt, men det er ikke mulig å fjerne sperringer derfra. For dette må man logge inn i SendGrid.
I Sendgrid:
- Logg inn på deres SendGrid-konto: sendgrid.com
- Hvis dere ikke har tilgang, ta kontakt med support@kommunion.no eller bedriften som tar seg av Cornerstone-support for dere, slik at dere blir lagt til som "Teammate" og får sjekke selv tilgjengelige data.
- I menyen på venstre side, under Suppressions, kan dere sjekke "Bounces". Det er lurt å jevnlig oppdatere databasen hvis dere oppdager at noen e-postadresser ikke lenger er aktive. Under "Bounces" kan dere fjerne sperringene.
Hva gjør jeg hvis e-postadressen er korrekt, men havner under Bounces?
- Sjekk i SendGrid om e-postadressen er sperret (ligger under Suppressions) og slett sperringen hvis nødvendig.
- Send en test-e-post fra Cornerstone via folk-modulen, bruk ren tekst og sørg for et tydelig emnefelt. Bruk en enkel struktur: emne, tittel, en kort melding, og avslutt med “Med vennlig hilsen …”.
- Følg opp i SendGrid, og eventuelt direkte med mottakeren, for å bekrefte om e-posten ble levert.
- Hvis mottakeren faktisk mottar test-e-posten, er det stor sannsynlighet for at de også vil kunne motta nyhetsbrevet fremover.
Hva med eposter som havner i søppelmappa (spamfolder)?
Selv om de teknisk sett blir levert, handler det ofte om tillit og signaler mottakerens epostleverandør fanger opp. Her er noen konkrete tiltak for å øke sjansen for at epostene havner i innboksen – ikke i søppla:
Slik unngår du at eposter fra SendGrid havner i søppelmappa:
1. Be mottakeren legge til avsenderen som kontakt
Når mottakeren lagrer epostadressen som kontakt, øker det sjansen for at fremtidige eposter havner i innboksen.
2. Bruk en tydelig og gjenkjennelig avsenderadresse
Unngå generiske adresser som noreply@ eller info@. Bruk heller noe personlig, som fornavn@dittdomene.no – og sørg for at avsendernavnet også er gjenkjennelig.
3. Skriv ekte, relevant innhold
Eposter med kun bilder, overdreven bruk av utropstegn, CAPS LOCK eller salgsfremmende språk som “GRATIS”, “KJØP NÅ” o.l. trigger spamfiltre. Skriv med en menneskelig tone, og unngå mistenkelige formuleringer.
4. Sørg for SPF, DKIM og DMARC er korrekt satt opp
Disse autentiseringsmekanismene viser at SendGrid har tillatelse til å sende epost på vegne av ditt domene. Dette er ofte det viktigste tiltaket!
Hvis du ikke er sikker på om dette er satt opp, bør teknisk ansvarlig eller SendGrid-admin dobbeltsjekke dette.
5. Unngå vedlegg og store bilder
Spamfiltre kan reagere negativt på store vedlegg eller eposter som inneholder mer bilder enn tekst.
6. Bruk en tekstvariant av eposten (plain text)
Anbefalt: Send en test-e-post fra Cornerstone via folk-modulen, bruk ren tekst og sørg for et tydelig emnefelt. Bruk en enkel struktur: emne, tittel, en kort melding, og avslutt med “Med vennlig hilsen …”. Med dette har eposten større sjanse for å havne i innboksen. Når det er gjort kan du sende malbaserte eposter.
7. Be mottakere merke eposten som "Ikke søppel"
Hvis eposten havner i søpla, ber du dem merke den som "Ikke søppel" – dette styrker leveringsgraden fremover, også til andre mottakere.